Realisatie: zolderuitbouw met twee dakkapellen
Met het oog op later wilden bouwkundig ingenieurs Yvon Ketelaars en Okke Boom hun zolderverdieping flink uitbreiden. Later, dat is als hun zoons van 5 en 2,5 jaar groot zijn. Zij krijgen dan ieder hun eigen slaapkamer en samen een badkamer. Aannemer JdL Bouwbedrijf uit Elshout plaatste daarom nu alvast een dakkapel aan de voor- en achterzijde van de zolder.
Opdrachtgever Yvon Ketelaars
Hoe verliep de samenwerking?
‘Okke en ik zijn allebei bouwkundig ingenieur en architect. Bij bouwprojecten zitten wij dus altijd aan de bedenkzijde. Jos de Laat zit als aannemer juist aan de uitvoerende kant en heeft veel meer praktische ervaring. Die twee werelden moesten elkaar vinden. Dat ging uitstekend. Alles verliep in goed overleg en wat wij vooraf bedachten, voerde Jos ook zo uit.’
Wat viel mee, wat tegen en wat had u absoluut niet verwacht?
‘Er waren geen onverwachte mee- of tegenvallers. Dat komt door onze bouwkundige achtergrond: we weten goed wat er komt kijken bij een verbouwing. De enige tegenvaller was de kou toen we twee dagen geen cv-ketel hadden. Het was toen net diep onder nul. Gelukkig hadden we in de huiskamer een ventilatorkachel.’
Wat is uw beste tip voor mensen die binnenkort gaan verbouwen?
‘Ik verbaas me altijd over mensen die hun huis gaan verbouwen voordat ze er hebben gewoond. Heb je een huis nog niet écht beleefd? Dan denk je dat je de juiste keuzes maakt, maar je kunt er later spijt van krijgen. Ga er daarom eerst eens een tijdje wonen. En bedenk dan pas wat je wilt veranderen.’
Aannemer Jos de Laat van JdL Bouwbedrijf
Wat was er zo speciaal aan dit project?
‘Het is bijzonder om een verbouwing te doen bij mensen met een bouwkundige opleiding. Dat zie je terug in de dakkapellen die vol details zitten. We kregen de bouwtekeningen tot op de centimeter nauwkeurig aangeleverd. Bijzonder is ook dat we meteen erna een dakkapel bij de buurman hebben geplaatst. Toen hij de uitbouw van Yvon en Okke zag, wilde hij er gelijk ook één.’
Hoe verliep de communicatie?
‘Heel open en direct. Hierdoor wisten we precies wat er van ons werd verwacht. Wat ook helpt: moderne communicatiemiddelen. Onze jongens lopen altijd rond met een iPad. Komen ze een probleem tegen, dan sturen ze een foto naar de klant. Binnen een paar minuten weten ze welke oplossing de voorkeur heeft, zodat ze meteen weer door kunnen.’
Welke tip heeft u voor huiseigenaren die iets vergelijkbaars willen?
‘Ik vraag altijd aan mensen: heeft u al eens in de buurt rondgekeken of er iets soortgelijks is gerealiseerd? Zo ja: wat vindt u er goed aan en wat juist helemaal niet? Dit is heel handige informatie voor mij als aannemer. Ik kan dan namelijk beter met ze meedenken en een accuratere inschatting maken van de kosten.’